Triggerfinger

Tendovaginitis stenosans/triggerfinger

Een triggerfinger of haperende vinger (in het Latijn tendovaginitis stenosans, tendovaginitis nodosa) is een aandoening van de peesschede aan de buigzijde van de hand en vingers. Als gevolg van overbelasting of chronische druk ontstaat er lokale irritatie met een lokale zwelling of vernauwing aan de peeskoker of een verdikking van de pees. De pees kan daardoor niet meer vrij en soepel in de peesschede bewegen. De pees loopt dan met buigen van de vinger vast in de peesschede, waardoor de vinger moeilijk weer gestrekt kan worden. Door de extra kracht die daarvoor gebruikt moet worden, komt de pees abrupt los in de vernauwde peesschede, en de vinger "schiet" ineens door in een overstrekte positie. Dit proces herhaald zich veelvuldig, de vinger lijkt als het ware te “haperen” (te triggeren in het engels).

als men de irritatie momenten of chronische druk op de pees kan wegnemen (door de hand rust te geven) verdwijnt de verdikking van de peesschede of pees en gaat deze aandoening vaak vanzelf over.

Dit is een ontstekingsremmend middel (een cortisonpreparaat in combinatie met een verdovingsmiddel), waarmee de irritatie van de peeskoker of pees op den duur vermindert. Er is dan weer genoeg ruimte voor de pees om makkelijk in de peesschede te bewegen.

onder plaatselijke verdoving wordt een kleine incisie over de aangedane pees uitgevoerd, waarna de peesschede wordt vrijgeprepareerd. Deze wordt vervolgens opengeknipt t.p.v. de vernauwing, waarna de pees ruimte krijgt om vrij te bewegen.