Haarnestcyste

Laser behandeling van Sinus pilonidalis

Een haarnestcyste (sinus pilonidalis) is meestal gelegen in de bilspleet. Het is een holte met verbindingen naar de huid. Deze verbindingen zijn te zien als gaatjes in de huid. In de haarnestcyste bevinden zich meestal haren met vocht of pus, wat gemakkelijk tot ontstekingen kan leiden. Het is een chronische aandoening die voor veel ongemak en hinder zorgt.

Het stellen van de diagnose wordt gedaan tijdens het consult en hiervoor is alleen een inspectie van het aangedane gebied nodig. Er hoeven geen verdere onderzoeken plaats te vinden.

Innovatieve Laser behandeling

In Nederland wordt nog veel gebruik gemaakt van de klassieke operatie: het volledig uitsnijden van het aangedane gebied met nadien het open laten van de grote wond. Daarna hebben patiënten nog maandenlang last van de gevolgen hiervan. In het Chirurgisch Expertisecentrum wordt gewerkt met de moderne en minder ingrijpende laserbehandeling (SILAC: sinus laser-assisted closure). Een speciale laserdraad wordt ingebracht en gecontroleerde laserenergie (hitte) zorgt ervoor dat de open verbinding zich na verloop van tijd gaat sluiten. Er wordt niets weggesneden, er ontstaan geen grote wonden en de kans op complicaties is klein. Het genezingsproces neemt daardoor veel minder tijd in beslag, met als groot voordeel dat u direct na de ingreep het dagelijks leven weer kunt hervatten, zoals werken of sporten. In de meeste gevallen duurt de laserbehandeling tussen 20-30 minuten.

Verdenking op aandoening

Mocht u meer informatie willen hebben over de innovatieve laser behandeling kunt u een email sturen met dit verzoek.

Indien u het gevoel heeft dat beschreven kenmerken heeft van de aandoening en de innovatieve laser behandeling wilt ondergaan. Raden wij u aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw huisarts, en te bespreken of een verwijzing naar het Chirurgisch Expertisecentrum noodzakelijk is.