Carpaal tunnel syndroom

Het carpaal-tunnelsyndroom is aandoening die een typische klachtenpatroon geeft, die veroorzaakt wordt door beknelling van een zenuw die loopt in het midden van de onderarm naar de hand (nervus medianus). De beknelling treedt op ter hoogte van de pols ter plaatse van de carpale tunnel. Dit is een nauwe kanaal die gevormd wordt door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad (het ligamentum carpi), welke uitgespannen ligt tussen de pink- en duimmuis. In deze tunnel lopen de buigpezen van de vingers en de zenuw. Omdat de zenuw veel zachter is vergeleken met de pezen, wordt deze ook het meest afgesnoerd als de tunnel om welke redenen dan ook vernauwd raakt. Dit leidt tot een verminderde doorbloeding van de zenuw, waardoor het typische klachtenpatroon van het syndroom optreedt.

Er zijn meerdere oorzaken die een beknelling van de zenuw in de nauwe carpale tunnel kunnen veroorzaken. Bekend is de zwangerschap, waarbij door de hormonale veranderingen meer vocht wordt vastgehouden in het lichaam en dus ook aan de handen opzwellen en het carpale tunnel kan vernauwen. Maar ook schildklieraandoeningen met een te langzaam werkende schildklier (hypothyreoidie) of overproductie van groeihormoon (acromegalie), of diabetes mellitus kunnen deze klachten geven. Bindweefselziekten zoals reumatoïde artritis of chronische beschadiging van de pezen door zware handenarbeid, of een polsfractuur kunnen de pezen irriteren en doen opzwellen.

Door de beknelling van de zenuw ontstaat een doof, tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en dan vooral in het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en de overlangse helft (aan de kant van de duim) van de ringvinger. Naast het verdoofde gevoel van de vingertoppen ontstaan er vaak ook verminderde kracht, waardoor men gemakkelijk dingen uit de hand laat vallen. Een ander kenmerk is dat de klachten met name ’s nachts het ergste zijn, zodanig dat men ervan wakker wordt. Wapperen met de hand en masseren geeft enige verlichting van de klachten. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elle boog tot in de schouder. Ook overdag zijn de klachten vaak aanwezig, en worden dan erger met belasten van de handen, zoals stevig handarbeid, het lang en stevig vasthouden van het autostuur, het fietsstuur, of de krant omhooghouden houden voor het lezen. Het carpale tunnel syndroom komt veelal aan beide handen voor.

Door de hand rust te geven kan men de irritatie momenten of chronische druk op de zenuw wegnemen, waarmee uiteindelijk de klachten van de zenuwcompressie vaak verminderen. Voor beter rust wordt vaak een afneembare spalk of brace aangelegd. Dit kan gecombineerd worden met oefentherapie of manuele fysiotherapie.

Dit is een ontstekingsremmende middel (een cortisonpreparaat in combinatie met een verdovingsmiddel), waarmee de irritatie en de vochtophoping in de carpale tunnel op den duur vermindert. Er is dan weer genoeg ruimte voor de pezen en de zenuw om elkaar niet in de weg te zitten met daarmee een beter doortoevoer naar de zenuw.

Na verdoven en steriel afdekken wordt een lengte-incisie in de huidlijnen gemaakt tussen de duim muis en de muis van de pink. Vervolgens wordt het ligamentun carpi vrijgeprepareerd en wordt het ligamentum over de gehele breedte opengeknipt, waarna de zenuw weer ruimte krijgt.