Aambeien

Hemorroïden

Aambeien (hemorroïden) zijn zwellichamen in het laatste stukje van de dikke darm, juist boven de anus. Iedereen heeft aambei weefsel en dit heeft ook een belangrijke functie: het weefsel draagt bij aan het ophouden van winden en ontlasting (het behoud van de continentie).

Echter, er kan in dit aambeiweefsel een verzakking of spatader ontstaan waarbij klachten ontstaan zoals bloedverlies, jeuk, prolaps gevoel (naar buiten komen van weefsel) en verlies van vocht (soiling). Dan kan een behandeling nodig zijn ter bestrijding van deze hinderlijke klachten.

Voor het stellen van de diagnose is een inspectie van het aangedane gebied nodig en een onderzoek van het laatste deel van de dikke darm met behulp van een proctoscoop (Kijkbuisje). Over het algemeen ervaren mensen dit als een vervelend en drukkend gevoel maar niet pijnlijk. Om de last van het onderzoek te verlichten zijn de chirurgen van het Expertisecentrum er op gericht om uitsluitend de kleinst mogelijk kijkbuis te gebruiken. Er hoeven geen verdere onderzoeken plaats te vinden.

Innovatieve behandeling

Om behandelingen zo efficiënt mogelijk uit te voeren, kunnen de aambeien direct behandeld worden tijdens de eerste afspraak. Over het algemeen maakt men in Nederland gebruik van de rubber band ligatie, waarbij elastiekjes om de aambei worden geplaatst om deze af te knellen. Hoewel dit een effectieve methode is, wordt deze wel als belastend en vervelend ervaren, met nog een aantal dagen klachten nadien. In het Expertisecentrum wordt gebruik gemaakt van een minder belastende Aethoxysklerol behandeling. Hierbij wordt de kleinst mogelijke kijkbuis ingebracht en er worden enkele injecties boven de aambei geplaatst. Dit wordt meestal ervaren als vervelend maar niet pijnlijk. De aambeien zullen verschrompelen en naar binnen getrokken worden door deze behandeling. Behandeling in het Chirurgisch Expertisecentrum heeft als groot voordeel dat het minder belastend en er meestal geen napijn is en u na de behandeling direct alles weer kunt doen.

Verdenking op aandoening

Mocht  u meer informatie willen hebben over de innovatieve manier van behandelen kunt u een email sturen met dit verzoek.

Indien u denkt een behandeling dienen te ondergaan. Raden wij u aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw huisarts, en te bespreken of een verwijzing naar het Chirurgisch Expertisecentrum noodzakelijk is.